Om nieuwe makers en films uit Nederland en Europa mee te laten profiteren van de groeiende populariteit van streamingdiensten, lanceerden CineSud en Cinetree eind 2019 een video-on-demand platform voor korte films: de Korte Filmcollectie. Vanaf 2020 gaat de VOD zelfstandig verder via CineMakers.eu. Dit frisse start van het nieuwe jaar brengt ons de gelegenheid om verhalen te omarmen die ons inspireren tot het vinden van iets nieuws, het verkrijgen van iets nieuws en het omarmen van een nieuw begin. Om deze bijzondere periode te vieren, willen we drie films in de schijnwerpers zetten die deze thema's belichten. Bekijk deze en meer shorts op Cinemakers.eu.
We wensen iedereen het beste voor het nieuwe jaar, vol nieuwe avonturen, inspiratie en vreugde. Laten we samen weer nieuwe films ontdekken en het nieuwe jaar met enthousiasme omarmen. Cheers op een prachtig nieuw jaar!
- Een Nieuw Begin (2019, Janice Pierre, 8 minuten)
Een Nieuw Begin is een korte tragikomedie van Janice Pierre over een vrouw van begin veertig (Anniek Pheifer) die moet kiezen tussen de twee mannen in haar leven: haar trouwe, maar saaie echtgenoot (Tibor Lukacs) en haar jongere minnaar (André Dongelmans), die haar een opwindende toekomst voorspiegelt. Maar durft ze de sprong in het ongewisse aan?
- Drie Mensen vinden een Auto (2015, Max Lunter, 12 minuten)
Ergens tussen weilanden, bossen en dichtbegroeide struiken, ver weg van de bewoonde wereld, rijdt een auto over een weg. De auto is leeg. De koplampen staan aan en uit de autoradio klinkt muziek. Als drie mensen een auto vinden, doen ze eerst alsof ze de auto terug willen brengen. Maar al snel blijkt, dat ze alledrie iets anders in gedachten hebben. In een nachtelijke dwaaltocht proberen ze elkaar te slim af te zijn. Een clash tussen drie mensen die elkaar tot voor kort niet kenden, om een mysterieuze auto die hun leven zal veranderen.
- Koop Een Nieuwe (2018, Marie-Anne Faustinelli, 4 minuten)
Word je soms ook gestoord van die eindeloze stroom aan matige reclames? Geen zorgen: de perfecte neonwereld van Koop Een Nieuwe spoelt al die verkooppraatjes weg met een continue stroom aan hippe content op alle schermen. Video’s van een beautyvlogger, de nieuwe videoclip van een hiphopcollectief en een sexy blenderreclame maken korte metten met jouw reclamestoornis. Dompel je onder in het mantra: "Maakt niet uit, gooi het weg, koop een nieuwe." Of zit er toch een keerzijde aan al dat kritiekloze consumentisme?