To Catch a Fly

Een uitgebluste beroepscrimineel krijgt de opdracht om een jonge Hongaarse schone te bewaken, ergens in een afgelegen huisje in de Franse Ardennen. Zonder wifi, zonder riolering... Ze kennen elkaars achtergrond niet en vragen stellen is uit den boze. Bovendien is de jongedame totaal niet van het soort dat zich door wie dan ook laat commanderen. Een zwarte komedie waarin slechts een ‘Grote Daad’ de rangorde enigszins kan herstellen.

To Catch a Fly

Trailer
€ 1,39 met een Shorts pass of CineMakers pass
Let op: alleen beschikbaar in De Benelux

makers

Sanne Kortooms

Release datum

21 september 2017

Land van herkomst

Nederland

Cast

Vincenzo De Jonghe, Jason de Ridder, Manou Kersting, Melody Klaver

Genre

Zwarte Komedie

Duur

20 minuten

Gesproken talen

Nederlands, Frans, Vlaams, Engels

Ondertiteling

Engels

Crew

  • Director

    Sanne Kortooms

  • Writer

    Rudi Brekelmans

Awards

Anatomy Crime and Horror Film - Best Director Short Film, FilmQuest - Best Fantastic Short, North Hollywood Cinefest - Best Director Short, International Short Film Festival Kalmthout - Best Film, Falcon International Film Festival London - Best Comedy , New Renaissance Film Festival - Best Dutch Short

Festivals

Nederlands Film Festival, North Hollywood Cinefest, FilmQuest, Eindhoven Film Festival, Anatomy Crime and Horror Film Festival, International Short Film Festival Kalmthout, Atlanta Comedy Film Festival, , HollyShorts Film Festival, Night of the Short Film Antwerp, Zuidelijk Film Festival, Rotterdams Open Doek, Tilburgs Film Festival, Scorpiusfest

“Het is heel makkelijk om niet verder dan de oppervlakte te kijken.”

Sanne Kortooms

Regisseur To Catch a Fly

Binge-worthy, omdat:

  • De film alles heeft om het een succes te maken: een goed verhaal, spanning, humor en geweldige acteurs!
  • De film om verschillende thema’s draait. Denk aan eerste indrukken die gemakkelijk verkeerd kunnen worden geïnterpreteerd, vooroordelen, oppervlakkigheid, vaders en dochters, domme mannen die nog steeds denken dat ze 'het' beter kunnen, manipulatieve vrouwen, en het niet-bestaan van een onschuldige jeugd.
  • De film zich vooral afspeelt op het podium van de grenzeloosheid van geweld, dat vandaag de dag overal om ons heen zichtbaar is. Op een nieuwe manier wordt dat aan de kijker verteld.

Over de film

Vincent vindt zijn zomeropdracht eigenlijk best leuk; passen op Daniëla, een jonge Hongaarse schoonheid, in een afgelegen huisje ergens in de Franse Ardennen. Zijn tijd bestaat voornamelijk uit liggen in zijn opblaaszwembad, drankjes drinken en vliegen meppen. En laten we eerlijk zijn, het meisje ziet er niet slecht uit. Er zijn ergere manieren denkbaar waarop een uitgebluste Vlaamse crimineel zijn pensioen nadert. Het enige nadeel is het ontbreken van een fatsoenlijke riolering. De geur in het buitentoilet triggert Vincents kokhalsreflexen.

Ze zit nu al vijf dagen op deze stomme berg. Daniëla kan de verveling nauwelijks nog aan. De oude Belg doet niets anders dan de hele dag luilakken en haar bevelen geven. Ze heeft een broertje dood aan dit soort mannen, die niet verder kijken dan hun neus lang is en denken dat ze haar de baas zijn. Als deze vent ergens nog een hersencel heeft dan heeft hij die vast op een betere plek verstopt dan zijn pistool.

Vincents grofgebekte Nederlandse baas Maikel had niet duidelijker kunnen zijn. Blijf in het huis, zorg dat niemand je ziet en stel verdomme geen vragen. Hoe minder iedereen weet, hoe beter. Maar hoe komt het dan dat hij toch nog alles op alles moet zetten om de schade te beperken?

Regievisie

“Het draait allemaal om eerste indrukken die gemakkelijk verkeerd kunnen worden geïnterpreteerd Vooroordelen, oppervlakkigheid, vaders en dochters, domme mannen die nog steeds denken dat ze 'het' beter kunnen, manipulatieve vrouwen, het niet-bestaan van een onschuldige jeugd. Maar bovenal is To Catch A Fly een zwarte komedie die zich afspeelt op het podium van de grenzeloosheid van geweld, dat vandaag de dag overal om ons heen zichtbaar is.”

“In de film maken we kennis met huurmoordenaar Vincent. Aan het einde van zijn carrière past hij op Daniëla een jonge Hongaarse schoonheid met een vader die de grote baas is van de Hongaarse drugsmaffia. Twee generaties die zijn opgegroeid te midden van misdaad en geweld.”

“Vincent denkt dat hij een zware jongen is, maar niets is minder waar. In haar korte leven is Daniëla getuige geweest van meer geweld dan Vincent ooit gezien heeft. In een ideale wereld dragen jonge meisjes roze jurken (zoals het meisje dat in een van de laatste scènes op de arm van de gendarme zit) en krijgen ze niks te maken met al het geweld dat in de wereld plaatsvindt. Althans, zo denkt Vincent erover (en waarschijnlijk elke ouder).”

“Hij vertelt Daniëla zelfs dat dit de belangrijkste reden is waarom hij ervoor koos om geen kinderen te krijgen. Omdat hij weet dat hij niet kon voorkomen dat zijn kind ook te maken zou krijgen met al het geweld waarmee hij dagelijks leeft. Zelfs Daniëla's vader probeerde zijn dochter te sparen door haar naar een schuilplaats in Frankrijk te sturen, maar het is te laat... In de echte wereld is het simpelweg onmogelijk om geweld te verstoppen. Via allerlei kanalen komt het naar ons toe. En zo wordt het van generatie op generatie overgedragen. Het is natuurlijk geen toeval dat de vliegen tijdens 'de daad' doodgeslagen worden en dat Francois zijn leven moet geven, nèt op het moment dat hij het zijne door wil geven.”

“In de film is Daniëla de spin die vliegen vangt. Vincent is een vlieg. En ze zou hem gemakkelijk kunnen doden. Maar in plaats daarvan ziet ze iets anders in hem. Iets wat ze kan gebruiken. Vincent lijkt een domme moordenaar vol vooroordelen, maar Daniëla kan zien dat hij liever in de zon ligt dan mensen vermoordt. Dat is iets nieuws. Daniëla heeft in haar leven nooit echt een goed vaderfiguur gehad, maar Vincent ... kon hij niet haar vader zijn? Daniëla moet eerst weten of hij geschikt is voor de taak. Zal ze hem zover krijgen dat hij voor haar zal zorgen en zelfs haar 'shit' zal opruimen? Oh ja, natuurlijk krijgt ze hem zover!”

“Het is heel makkelijk om niet verder dan de oppervlakte te kijken. Dat is wat er continu gebeurt in To Catch a Fly. Het is hoe Daniëla en Vincent elkaar zien. Het is hoe Daniëla en Francois elkaar zien. Het is hoe de gendarmes de tuin doorzoeken. En het gaat erom hoe het publiek naar de film kijkt, of naar de filmposter. Kijkers zien roze letters, maar merken ze ook het geweer en de dode vlieg op? En is dat op de achtergrond wel een vliegengordijn of is het eigenlijk druppelend bloed? Het is een mogelijkheid om alleen naar de oppervlakte te kijken. Dat kan heel leuk en bevredigend zijn! Maar je kan ook ergens dieper in duiken. Dichterbij kijken, of juist verder weg. Als je dat doet, kom je er soms achter dat dingen heel anders in elkaar zitten dan je aanvankelijk dacht.”

Over de maker

Sanne Kortooms is regisseur en scenarioschrijver en studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Haar recentste korte film To Catch a Fly ontving in binnen- en buitenland meer dan 15 prijzen waaronder 5 keer die voor beste regie.



Je moet ingelogd zijn voordat je een review kan plaatsen.
Er zijn nog geen reviews voor deze short! Ben jij de eerste?

Stel een vraag aan de maker

Je moet ingelogd zijn voordat je een vraag kan stellen.
Er zijn nog geen vragen gesteld voor deze short! Ben jij de eerste?

Media